Η στυτική δυσλειτουργία και η φυσικοθεραπευτική της προσέγγιση

Η στυτική δυσλειτουργία αποτελεί ένα πρόβλημα λειτουργικό που μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, επηρεάζοντας σοβαρά την ποιότητα της ζωής των ασθενών και των συντρόφων τους.

Οι αιτίες εμφάνισης του προβλήματος είναι πολλές, με το 10% των περιπτώσεων, να αφορά νέους άνδρες, χωρίς εμφανή σωματικά αίτια. Αυτό το είδος της στυτικής δυσλειτουργίας, ονομάζεται ιδιοπαθής. Ανάμεσα στις πιθανές αιτίες εμφάνισης του προβλήματος, είναι η ελλιπής παροχή αίματος στο πέος, ορμονικές διαταραχές, νευρολογικά προβλήματα, λήψη φαρμακευτικής αγωγής, ψυχογενείς παράγοντες, αδύναμοι ή εξαιρετικά σφιχτοί μύες πυελικού εδάφους . Άνδρες με προβλήματα υγείας, όπως διαβήτη, υψηλή αρτηριακή πίεση, καρδιακές παθήσεις, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο στυτικής δυσλειτουργίας συγκριτικά με τον γενικό πληθυσμό, ενώ το πρόβλημα συνδέεται με την ηλικία, σε άνδρες με διογκωμένο προστάτη ή και ακράτεια ούρων Είναι επίσης πιθανόν να εμφανιστεί μετά από χειρουργική επέμβαση στην πύελο, ακτινοθεραπεία ή τραύμα ή και τραυματισμό του νωτιαίου μυελού.

Παράγοντες κινδύνου που συνδέονται με τον τρόπο ζωής

Το κάπνισμα, η υψηλή κατανάλωση αλκοόλ, η κατάχρηση ναρκωτικών ουσιών και φαρμάκων, η ποδηλασία, η καθιστική ζωή, η παχυσαρκία με επακόλουθη αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης, οι αδύναμοι ή υπερτονικοί μύες του πυελικού εδάφους, συγκαταλέγονται ανάμεσα στους παράγοντες κινδύνου εμφάνισης δυσλειτουργίας της στύσης.

Πολλοί άνδρες που εμφανίζουν στυτική δυσλειτουργία δυσκολεύονται να απευθυνθούν σε ειδικό, για αναζήτηση θεραπείας. Προτιμούν να καταφεύγουν σε φαρμακευτικές λύσεις, χωρίς αιτιολόγηση του προβλήματος, με αποτέλεσμα να βιώνουν συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης, κατάθλιψης, δυσλειτουργικές διαπροσωπικές σχέσεις, μοναξιά, απομόνωση.

Τρόποι αντιμετώπισης της στυτικής δυσλειτουργίας

Η θεραπεία της στυτικής δυσλειτουργίας ξεκινά από τη σωστή διάγνωση της αιτίας που οδήγησε σε αυτήν. Έτσι για παράδειγμα, ένα η δυσλειτουργία της στύσης οφείλεται σε ψυχογενείς αιτίες, τότε η ψυχοθεραπεία είναι η πλέον ενδεδειγμένη θεραπεία, ενώ αν η αιτία αποδίδεται σε ορμονική δυσλειτουργία, τότε η θεραπεία περιλαμβάνει ορμονική υποκατάσταση. Στην περίπτωση όπου η αιτία εντοπίζεται στους μύες του πυελικού εδάφους,  τότε η θεραπεία πρέπει να επικεντρωθεί στην εξειδικευμένη φυσικοθεραπεία πυελικού εδάφους. Σε πολλές περιπτώσεις δυσλειτουργίας στύσης, ακόμη και ανεξάρτητες από το μυϊκό σύστημα του πυελικού εδάφους, οι ασκήσεις ενδυνάμωσης ή και χαλάρωσης του μυών του πυελικού εδάφους, μπορούν αποδεδειγμένα να βοηθήσουν. Αυτό σίγουρα ισχύει στην ιδιοπαθή στυτική δυσλειτουργία.

Πώς βοηθούν οι ασκήσεις πυελικού εδάφους

Η ορθή και τακτική εκτέλεση των ασκήσεων πυελικού εδάφους, ενδυναμώνει τους μύες της περιοχής, ελέγχει τη χαλάρωση και την έντασή τους, βοηθώντας τη διατήρηση της αιμάτωσης του πέους, ενώ είναι σε στύση. Οι ειδικοί φυσικοθεραπευτές πυελικού εδάφους του φυσικοθεραπευτηρίου ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΙΣ, σχεδιάζουν ένα πρόγραμμα ασκήσεων, το οποίο εισαγάγουν σταδιακά στον ασθενή, ελέγχοντας κάθε φορά την ορθή εκτέλεση των ασκήσεων και τον σταδιακό έλεγχο του ασθενούς πάνω στους μύες του. Επίσης, είναι σε θέση, ανάλογα με τις συνήθειες του κάθε ασθενούς, να τον βοηθήσουν να αποφορτίσει το βάρος που του δημιουργεί κάποια καθημερινή τους συνήθεια, που αποτελεί παράγοντα κινδύνου, όπως για παράδειγμα ή πολύωρη ποδηλασία ή η καθιστική ζωή και η έλλειψη γυμναστικής.

Ο φυσικοθεραπευτής πυελικού εδάφους θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε και να ελέγξετε το μυϊκό σύστημα της περιοχής της πυέλου  και με τον τρόπο αυτό να νιώσετε καλύτερα ψυχικά, ακριβώς λόγω του ελέγχου και της δικής σας συμμετοχής σε αυτόν. Οποιαδήποτε και αν είναι η αιτία εμφάνισης δυσλειτουργίας στύσης, είναι απαραίτητο να εντοπιστεί και να βοηθηθείτε, απευθυνόμενοι σε μία διεπιστημονική ομάδα, από την οποία δεν πρέπει να λείψει ο φυσικοθεραπευτής πυελικού εδάφους και ο ψυχοθεραπευτής. Για περισσότερες πληροφορίες, απευθυνθείτε στους ειδικούς του φυσικοθεραπευτηρίου ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΙΣ.