Έχω δυσκοιλιότητα. Που να πάω; Πώς να την αντιμετωπίσω; Η φυσικοθεραπεία βοηθά; Πώς και πότε;

Πολλά τα ερωτήματα για ένα βασανιστικό σύμπτωμα που ταλαιπωρεί περίπου το 16% των ενηλίκων στη χώρα μας (*), με προτίμηση στις γυναίκες (7 στα 10 περιστατικά είναι γυναίκες) και μεγαλύτερα ποσοστά εμφάνισης σε ηλικίες 45+.

Οι πάσχοντες από δυσκοιλιότητα πιστεύουν ότι η βασική αιτία που την προκαλεί είναι οι διατροφικές συνήθειες, με δεύτερη αιτία το στρες και την καθιστική ζωή, ενώ οι γυναίκες πιστεύουν ότι συνδέεται και με ορμονικούς παράγοντες, ίσως και κληρονομικούς. Η αντίληψη για τις αιτίες που προκαλούν τα συμπτώματα της δεν απέχουν από την πραγματικότητα όσον αφορά στην απλή δυσκοιλιότητα. Ωστόσο, η δυσκοιλιότητα έχει περισσότερες από μία μορφές. Σύμφωνα με τον Σάββα Παπαγρηγοριάδη, οι άλλες δύο μορφές είναι η δυσκοιλιότητα βραδείας διάβασης και το σύνδρομο αποφρακτικής αφόδευσης. Άρα, είναι εξαιρετικά σημαντικό να εντοπιστεί η αιτιολογία της δυσκοιλιότητας καθώς και τυχόν βλάβες που μπορεί να έχει προκαλέσει η χρόνια μορφή της πάθησης, με την πρόπτωση ορθού να συμπεριλαμβάνεται σε αυτές. Ο πλέον ειδικός για να εντοπίσει την αιτιολογία είναι ο χειρουργός εντέρου, διότι γνωρίζει καλά τη φυσιολογία του εντέρου, μπορεί να υποδείξει τις εξετάσεις που θα δώσουν τη σαφή αιτιολογία εμφάνισης της δυσκοιλιότητας και φυσικά, την ανάλογη θεραπεία.

Η φυσικοθεραπεία δίνει αποτελεσματικές λύσεις στην απλή δυσκοιλιότητα, με την εκπαίδευση του ατόμου που υποφέρει από αυτήν, στην ορθή στάση του σώματος κατά την αφόδευση, σε συνδυασμό με την επανεκπαίδευση  των μυών του πυελικού εδάφους, τη σωστή  διατροφή και την επαρκή λήψη νερού, σε ποσότητα ίση και μεγαλύτερη των 2 λίτρων την ημέρα.

(*) Σύμφωνα με έρευνα του Ελληνικού Ιδρύματος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής, 2008