FORMA: 'Οταν τα πέλματα πονούν

Περίπου ένας στου δέκα ανθρώπους θα υποφέρει μία φορά στη ζωή του από πόνο στα πέλματα. Και παρ’ ότι το σύμπτωμα είναι πολύ συχνό, τα αίτια που προκαλούν τον πόνο μπορεί να είναι πολλά.

Που οφείλεται ο πόνος

Αν και ο πόνος στα πέλματα μπορεί να προκαλείται από απλές αιτίες, όπως η ορθοστασία, η έντονη φυσική δραστηριότητα ή τα ακατάλληλα παπούτσια, καλό είναι να διερευνάται, καθώς μπορεί να οφείλεται και σε σοβαρότερες παθήσεις, όπως είναι πχ η μεταταρσαλγία και το νευρίνωμα Μόρτον.

Επιπλέον, ο πόνος κάτω από την «μπάλα» του ποδιού, όπως αλλιώς ονομάζεται, μπορεί να οφείλεται σε βλαισοποδία ή και σε πλατυποδία.

Καθώς το πόδι στρέφεται προς τα μέσα συμπαρασύρει την καμάρα σε πτώση και αυξάνει τις δυνάμεις στο πρόσθιο πόδι. Η πίεση αυτή μετατρέπεται σε πόνο και πολλές φορές αρχίζει να επηρεάζει και άλλα σημεία του σώματος (γόνατα, σπονδυλική στήλη).

Η μεταταρσαλγία εκφράζεται με την αίσθηση «καψίματος» στην επιφάνεια του πέλματος και περιγράφεται σαν κάποιος να περπατάει σε πέτρες.

Άλλα προβλήματα

Πελματιαία απονευρωσιτιδα ή σύνδρομο άκανθας πτέρνας

Έτσι  ονομάζεται η φλεγμονή ή ο τραυματισμός της ισχυρής ινώδους ταινίας που απλώνεται κατά μήκος του πέλματος και το στηρίζει. Η συνεχής μικρορήξη της ταινίας και η έλλειψη κατάλληλης θεραπείας μπορούν να οδηγήσουν στην επιδείνωση της πελματιαίας απονευρωσίτιδας με πιθανό αποτέλεσμα τη λεγόμενη άκανθα πτέρνας. Αιτία είναι η πτώση της ποδικής καμάρας ή ακόμα και η πολύ υψηλή καμάρα, που οδηγούν σε υπερχρήση της πελματιαίας ταινίας. Ο πόνος είναι οξύς κυρίως μετά το πρωινό ξύπνημα και τα πρώτα βήματα της ημέρας.

Βλαισός μέγας δάκτυλος - «κότσι»

Το «κότσι» δεν είναι κληρονομικό! Η κακή στάση του πέλματος όμως κληρονομείται από τους γονείς μας! Συνοδεύεται από πόνο, μετατόπιση του μεγάλου δακτύλου και κάποιες φορές κάλυψη του πρώτου δακτύλου από το δεύτερο. Δυσκολία στη βάδιση, αρθρίτιδα και δυσκαμψία είναι τα συμπτώματα. Επίσης, άλλες παραμορφώσεις των δακτύλων όπως η γαμψοδακτυλία ή σφυροδακτυλία σε συνδυασμό με τα στενά παπούτσια μπορούν να δυσκολέψουν τη λειτουργικότητα τόσο της βάδισης όσο και της άθλησης.

Σύνδρομα χρόνιας καταπόνησης – τενοντίτιδες

Φλεγμονές των τενόντων και πόνος, συνήθως εξαιτίας της χρήσης ακατάλληλων (φλατ) υποδημάτων (αχίλλειος τενοντίτιδα), λάθος βάδισης και καταπόνησης λόγω υπερβολικής προπόνησης, π.χ. σύνδρομο τριβής λαγονοκνημιαίας ταινίας στους δρομείς.

Προβλήματα στη μέση και τη σπονδυλική στήλη

Οσφυαλγία, ισχιαλγία, κακή στάση, σκολίωση, μούδιασμα και κράμπες, που όμως μπορεί να οφείλονται σε προβλήματα που αφορούν σημεία χαμηλότερα από το σημείο του αρχικού πόνου. Συνήθως όταν το πέλμα προσκρούει στο πάτωμα όλα αλλάζουν! Η αιτία του πόνου στη μέση σας λοιπόν μπορεί να οφείλεται στα πέλματα και τον τρόπο βάδισής σας!

Διαβητικό πόδι, περιφερική νευροπάθεια, περιφερική αγγειοπάθεια, πόδι Charcot. Στους διαβητικούς, επειδή η αίσθηση του πόνου είναι περιορισμένη, ο κίνδυνος για τραυματισμό είναι μεγάλος και το ανοσοποιητικό σύστημα ανεπαρκές για την άρτια και έγκαιρη επούλωση. Τα παπούτσια των διαβητικών πρέπει να είναι ειδικά ώστε να αποφεύγονται οι αυξημένες πιέσεις. Επίσης οι γυναίκες με διαβήτη πρέπει να αποφεύγουν τα ψηλά τακούνια. Το πέλμα πρέπει να υποστηρίζεται σωστά και να αποφορτίζεται με ειδική κατασκευή και κατάλληλα υλικά μετά από ποδομέτρηση.

Απλές συμβουλές για να τα προστατεύεις

  • Αποφύγετε τα στενά παπούτσια αλλά και τα ψηλοτάκουνα, γιατί τα μετατάρσια αναλαμβάνουν το ρόλο του υποστηρικτή και επιβαρύνονται. Έτσι τα δάκτυλα στραγγαλίζονται και σπρώχνονται μπροστά.
  • Διατηρήστε το βάρος σου σε φυσιολογικά επίπεδα. Η αύξηση του σωματικού βάρους, ιδιαίτερα η απότομη, επιβαρύνει τα πόδια, καθώς τα πέλματα σηκώνουν μεγαλύτερο βάρος από αυτό που μπορούν να αντέξουν, ειδικά στο τρέξιμο.
  • Περιορίστε την έντονη σωματική δραστηριότητα και την πολύωρη ορθοστασία
  • Μην κάθεστε με σταυρωμένα πόδια για πολλή ώρα.
  • Κάνετε ένα πελματογράφημα. Μ’ αυτό τον τρόπο θα εντοπίσεις από που προέρχεται το πρόβλημα και ο πόνος. Πρόκειται για μια εύκολη, ανώδυνη και χωρίς ακτινοβολία εξέταση που αποτυπώνει ψηφιακά το πέλμα καταγράφοντας τις πιέσεις που ασκούνται σε κάθε σημείο του πέλματος κατά τη βάδιση και μπορεί να δώσει χρήσιμες διαγνωστικές πληροφορίες σχετικά με τις μυοσκελετικές παθήσεις των πελμάτων και των κάτω άκρων (π.χ. πλατυποδία ή ανισοσκελία).
  • Τοποθετήστε ειδικούς ορθωτικούς πάτους μέσα στα υποδήματα. Ανάλογα με τα ευρήματα του πελματογραφήματος ο ειδικός, μεταξύ άλλων, μπορεί να σου συστήσει να χρησιμοποιήσεις ειδικά διαμορφωμένα πέλματα στα παπούτσια σου, τα οποία θα κατασκευαστούν με βάση το πελματογράφημά σου. Τα ορθωτικά αυτά πέλματα διορθώνουν, στηρίζουν και αποφορτίζουν τα κάτω άκρα και τα πέλματα με στόχο την αντιμετώπιση του αρχικού προβλήματος.

Κατάλληλα παπούτσια είναι αυτά που ....

  • Στηρίζουν καλά την καμάρα του ποδιού
  • Έχουν ελαστική σόλα και αποφορτίζουν τα πόδια στη βάδιση
  • Δεν πιέζουν ή σφίγγουν το μεγάλο δάκτυλο και τα μετατάρσια
  • Έχουν χαμηλό τακούνι (μέχρι 4-5 εκ)
  • Εφαρμόζουν καλά στη φτέρνα χωρίς να αφήνουν πολύ ελεύθερο χώρο
  • Προσαρμόζονται άρτια στα πόδια σου και όχι τα πόδια σου σε αυτά!

Τα ακατάλληλα παπούτσια όχι μόνο στην εργασία, αλλά και κατά τη διάρκεια της γυμναστικής, και η απότομη αύξηση στην ένταση της άσκησης είναι παράγοντες που προκαλούν μεγάλη πίεση στα πέλματα, τη φτέρνα και τη σπονδυλική στήλη.
Η συμβουλευτική υποδήματος από το φυσικοθεραπευτή μπορεί να βοηθήσει για την ακατάλληλη εφαρμογή και χρήση υποδημάτων σύμφωνα με τη μηχανική της βάδισης και του πέλματος (πελματογράφημα).
Η σωστή κατασκευή ορθωτικών πελμάτων με τα κατάλληλα υλικά απορρόφησης και στήριξης προλαμβάνουν την επιδείνωση και συνεισφέρουν στην επίλυση των διαφόρων προβλημάτων.

Αν ο πόνος κρατά πάνω από 2 ημέρες ή δεν υποχωρεί με την ξεκούραση και την αλλαγή παπουτσιών, θα πρέπει να συμβουλευτείτε ειδικό (ορθοπεδικό, παιδίατρο, ποδολόγο, φυσικοθεραπευτή)

Διαβάστε όλο το άρθρo (pdf)

Περιοδικό: FORMA
Ημερομηνία δημοσίευσης: Ιούνιος 2013

Της Φαίης Ευθυμίου
Με τη συνεργασία της Μιμής Μαρσέλλου PT, M.Sc. - New York Univeristy, Φυσικοθεραπεύτρια & Εκτελεστική Διευθύντρια Φυσικοθεραπευτική ΠΡΑΞΙΣ
και του Χρήστου Σιούλη, κατασκευαστή ορθωτικών πελμάτων, www.somaigia.gr

line sep

Άψογη εξυπηρέτηση, με κατανόηση και ευγένεια προς τον ασθενή! --- ---
Άψογη αντιμετώπιση · Άψογο περιβάλλον. --- ---
Η ενδυνάμωση του πυελικού εδάφους και του κορμού μου, ύστερα από έναν εργώδη τοκετό, έδωσαν την πρότερη ευεξία μου. --- ---
Ευχαριστώ πολύ για όλη την βοήθεια που έλαβα. Συνιστώ ανεπιφύλακτα το φυσιοθεραπευτήριο ΠΡΑΞΙΣ! --- ---
Πολύ θετικά, με βοήθησε πολύ! --- ---
Έχετε την απεριόριστη εκτίμησή μου, για το πολύ σημαντικό και ολοκληρωμένο έργο σας. --- ---
Είστε όλες υπέροχες! --- ---
Οι πολλές ώρες καθιστικής δουλειάς μου δημιούργησαν πρόβλημα. Το ΠΡΑΞΙΣ μου το έλυσε και το ευγνωμονώ! --- ---
Μετά την γέννα το σώμα μου ήθελε βοήθεια, ευτυχώς το ΠΡΑΞΙΣ είχε το πρόγραμμα ασκήσεων που χρειαζόμουν ;-) --- ---
Η ανακούφιση ήρθε από την ομάδα του ΠΡΑΞΙΣ. Σας ευχαριστώ για όσα κάνατε, για τις γνώσεις αλλά και τον φιλικό σας τρόπο. --- ---
Φιλικό και ευχάριστο κλίμα. Εκδήλωση ενδιαφέροντος. Στόχευση. Δημιουργία εμπιστοσύνης. --- ---