Συχνές Απορίες

Τι είναι οι ασκήσεις των μυών του Πυελικού Εδάφους και πώς βοηθούν;

Οι ασκήσεις των μυών του Πυελικού εδάφους, γνωστές από το 1948 και ως "Kegel’s" από τον ιατρό Arnold Kegel, είναι η ονομασία του προγράμματος θεραπευτικής άσκησης που στόχο έχει την επανεκπαίδευση των μυών του Πυελικού Εδάφους.

Πότε και πώς πρέπει να κάνουμε τις ασκήσεις Kegel’s;

Η έρευνα έχει αποδείξει ότι το 47% των ανθρώπων που προσπαθούν να βρουν τη σύσπαση του Πυελικού Εδάφους και να εκτελέσουν τις ασκήσεις Kegel’s, εκτελούν λάθος σύσπαση και σφίγγουν άλλα σημεία του σώματος, ενώ ένα ποσοστό 25% εκτελεί την αντίθετη κίνηση (δηλαδή σφίγγει το πυελικό έδαφος και ταυτόχρονα σπρώχνει προς τα κάτω, αντί να τραβήξει προς τα πάνω). Με την επίβλεψη και την καθοδήγηση του φυσικοθεραπευτή ο ασθενής θα μπορέσει να εκτελέσει σωστή σύσπαση για να δυναμώσει το πυελικό του έδαφος και να έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση ή και την απάλειψη των συμπτωμάτων που τον ταλαιπωρούν.

Στις πρώτες 1-3 συνεδρίες με το φυσικοθεραπευτή ο ασθενής θα καταφέρει να «αναγνωρίσει και ν’ αντιληφθεί» σε ποιο σημείο του σώματός του βρίσκονται οι μύες του Πυελικού Εδάφους, καθώς και να εκτελέσει σωστά τη μυϊκή σύσπασή τους. Στη συνέχεια θα πρέπει ν’ ακολουθήσει ένα πρόγραμμα φυσικοθεραπείας που στόχο θα έχει τόσο την αύξηση της αντοχής όσο και της δύναμης των μυών του πυελικού εδάφους, έτσι ώστε να φτάσει να είναι εγκρατής και να έχει τον έλεγχο των συμπτωμάτων ακράτειας ακόμα και σε περιπτώσεις αύξησης της ενδοκοιλιακής πίεσης (βήχας, φτέρνισμα, γέλιο, σήκωμα βάρους κ.λπ.) ή κινήσεις με κραδασμούς (τρέξιμο κ.λπ.). Το πρόγραμμα πρέπει να διαρκέσει 3 μήνες και να παρακολουθηθεί από φυσικοθεραπευτή έως και 6 μήνες. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα ο ασθενής θα χρειαστεί να δει τον φυσικοθεραπευτή/τρια, ανάλογα με το περιστατικό, περίπου για 8 – 14 συνεδρίες. Σε περίπτωση που κάποιος ενταχθεί σ’ ένα ομαδικό πρόγραμμα επανεκπαίδευσης / ενδυνάμωσης των μυών του Πυελικού Εδάφους, είναι απαραίτητο να προηγηθούν 1- 3 συνεδρίες ατομικές έτσι ώστε να έχει βρει το Πυελικό του Έδαφος και να έχει εκπαιδευθεί στην σωστή σύσπασή του.

Μετά την ολοκλήρωση των συνεδριών με το φυσικοθεραπευτή, θα πρέπει να συνεχιστούν οι ασκήσεις Kegel’s από τον ασθενή στο σπίτι;

Το πιο «απαιτητικό» ραντεβού που έχει ο ασθενής είναι αυτό με τον εαυτό του. Οι ασκήσεις είναι απλές και παίρνουν ελάχιστο χρόνο για να εκτελεστούν, όμως η συχνή τους επανάληψη στο σπίτι αποδίδει εξαιρετικά. Ο φυσικοθεραπευτής θα πρέπει να εκπαιδεύσει τον ασθενή ώστε να εκτελεί σωστά τις ασκήσεις και να του σχεδιάσει ένα προοδευτικό πρόγραμμα άσκησης για το σπίτι.

Πόσο θα πρέπει να διαρκέσουν οι ασκήσεις Kegel’s; Γίνονται εφ’ όρου ζωής ή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα;

Το Πυελικό Έδαφος αποτελείτε από πολλούς μύες και γι’ αυτό θα πρέπει να το «σκεφτούμε» όπως και κάθε άλλο μυϊκό ιστό στο σώμα μας. Όπως λοιπόν γυμνάζουμε το σώμα μας, έτσι θα πρέπει να συνεχίζουμε να γυμνάζουμε τους μύες του Πυελικού Εδάφους, με μικρότερη συχνότητα και ένταση από την αρχική περίοδο αποκατάστασης, όμως σε τακτικά χρονικά διαστήματα και με συνέπεια.

Πυελικό Έδαφος & Ακράτεια Ούρων

Η ακράτεια ούρων αφορά μόνο τους ηλικιωμένους ανθρώπους ή κυρίως αυτούς;

Η ακράτεια δεν αποτελεί ένα «φυσιολογικό» φαινόμενο γήρανσης, δεν αποτελεί δηλαδή επακόλουθό της. Δεν πρόκειται για πάθηση, αλλά για ένα σύμπτωμα που προκύπτει από μία ή περισσότερες διαταραχές του ουροποιητικού συστήματος και άρα η εμφάνισή της καταδεικνύει ένα υπάρχον πρόβλημα.

Πόσο επηρεάζει η ακράτεια τις γυναίκες;

Στις γυναίκες στην εγκυμοσύνη, που αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες χαλάρωσης του πυελικού εδάφους, η φόρτιση που αυτό δέχεται κατά τη διάρκεια των 9 μηνών ή και ο πιθανός δύσκολος φυσιολογικός τοκετός μπορούν να τεντώσουν το πυελικό έδαφος σε βαθμό που να το χαλαρώσουν ή και να το τραυματίσουν. Ωστόσο, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες, η επιλογή της καισαρικής για τον τοκετό, δεν προστατεύει το πυελικό έδαφος από πιθανές δυσλειτουργίες μετά από την εγκυμοσύνη. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, το πιο συχνό επακόλουθο είναι η ακράτεια ούρων με απώλεια ούρων κάθε φορά που αυξάνει η ενδοκοιλιακή πίεση (γέλιο, φτέρνισμα, βήχας, σήκωμα βάρους) ή εξαιτίας άσκησης με κραδασμούς (αερόβια άσκηση, τρέξιμο).

Στις γυναίκες στην εμμηνόπαυση η γενικότερη χαλάρωση του μυϊκού συστήματος λόγω των ορμονικών αλλαγών, επηρεάζει και τους μύες του πυελικού εδάφους. Αυτές οι αλλαγές του πυελικού εδάφους έχουν ως αποτέλεσμα την δυσλειτουργία του πυελικού εδάφους με συμπτώματα ακράτειας για πρώτη φορά σε κάποιες γυναίκες ενώ σε γυναίκες που είχαν παρουσιάσει συμπτώματα ακράτειας μετά από τοκετό είναι πολλή πιθανό να παρουσιαστεί αύξηση στη συχνότητα και την ένταση των συμπτωμάτων.

Οι άνδρες επηρεάζονται στο ίδιο ποσοστό από την πάθηση με τις γυναίκες;

Επηρεάζει τις γυναίκες σε μεγαλύτερη συχνότητα από τους άνδρες και αυτό οφείλεται κυρίως από τις καταστάσεις που την προκαλούν, όπως εγκυμοσύνη και εμμηνόπαυση, οι οποίες ευθύνονται για πολλά περιστατικά εμφάνισής της. Ανεξάρτητα από την ηλικία, επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως.

Ποια είναι τα συμπτώματα εκείνα που πρέπει να μας θορυβήσουν για να διερευνήσουμε εάν υποφέρουμε από αρχόμενη ακράτεια ούρων;

Η σταδιακή αδυναμία μας να ελέγχουμε σταδιακά ή κατά διαστήματα την ουροδόχο κύστη, με αποτέλεσμα την ακούσια απώλεια ούρων θα πρέπει να μας κινητοποιήσουν ώστε να απευθυνθούμε στο γιατρό.

Ποιες καταστάσεις συνδέονται με την εκδήλωση της ακράτειας ούρων;

Οι γυναίκες μπορεί να παρουσιάσουν συμπτώματα ακράτειας με την εγκυμοσύνη, τον τοκετό και την εμμηνόπαυση. Οι άνδρες μπορεί να παρουσιάσουν συμπτώματα ακράτειας κυρίως μετά από προστατεκτομή.

Επιπλέον, υπάρχουν κάποιες νευρολογικές νόσοι που χαρακτηρίζονται και από συμπτώματα ακράτειας όπως σκλήρυνση κατά πλάκας, πάρκινσον καθώς και δυσκοιλιότητα, ο χρόνιος βήχας, κ.ά..

Ποια είναι η πιο ενδεδειγμένη προσέγγιση για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της ακράτειας ούρων; Η συντηρητική ή η χειρουργική λύση;

Σήμερα η φυσικοθεραπεία θεωρείται ευρέως ως η πρώτη επιλογή θεραπείας της ακράτειας. Παγκόσμιοι οργανισμοί υγείας όπως ο International Continence Society (ICS) και ο International Organization of Physical Therapists in Women’s Health (IOPTWH) ορίζουν τη φυσικοθεραπεία ως αναπόσπαστο τμήμα της πρόληψης και της αποκατάστασης των συμπτωμάτων ακράτειας ενδυναμώνοντας τους μύες του Πυελικού Εδάφους, με την εφαρμογή των ασκήσεων Kegel’s.

Τι είναι οι ασκήσεις Ενδυνάμωσης των Μυών του Πυελικού Εδάφους (Kegel’s) και πώς βοηθούν;

Οι ασκήσεις Kegel’s, γνωστές από το 1948 από τον γιατρό Arnold Kegel, είναι το πρόγραμμα ασκήσεων που ακολουθούμε για την αντιμετώπιση της ακράτειας. Αφορούν τους μύες του Πυελικού Εδάφους και στόχο έχουν την επανεκπαίδευση των μυών του Πυελικού Εδάφους. Είναι κατάλληλες τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες που αντιμετωπίζουν ακράτεια προσπάθειας, επιτακτικού τύπου (έπειξης) ή και μικτού τύπου. Η έρευνα έχει αποδείξει ότι η τεχνική ενδυνάμωσης των μυών του Πυελικού Εδάφους είναι κλινικά αποτελεσματική, αφού προφυλάσσει αλλά και θεραπεύει μέχρι και 70% των περιστατικών ακράτειας. Τα πρώτα σημάδια βελτίωσης εξαρτώνται από την αρχική διάγνωση της κατάστασης που δημιουργεί την ακράτεια.

praxis-logo-bot

Πευκών 1 & Καποδιστρίου, Τ.Κ. 14235 - Φιλοθέη | χάρτης
Tηλ.: 210 2773686 - 210 2794611
Φαξ: 210 2773686
info@ptpraxis.gr

“Επιστημονική Φροντίδα - Ανθρώπινο Ενδιαφέρον”